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Aktuelles


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New publication

School segregation in St. Petersburg - the role of socioeconomic status


by: Valeria Ivaniushina, Anna M. Makles, Kerstin Schneider, Daniil Alexandrov

in: Education Economics (Educ Econ), DOI: 10.1080/09645292.2018.1538408.

Abstract:
This paper uses representative student data from St. Petersburg, Russia to analyze school segregation by parental socioeconomic status and student academic performance. The proposed systematic segregation indices account for ordinal variables and take expected segregation into account. We decompose segregation by school type, school, and classes and compare the results to results obtained from PISA for urban areas in Russia and six European countries. Segregation by socioeconomic status is moderate in St. Petersburg and Russia, as compared to other European countries. Segregation between schools and school types reflects parental choice, whereas within-school segregation along the lines of student performance reflects school policies.

 


 

 

New working paper

Early Detection of Students at Risk - Predicting Student Dropouts Using Administrative Student Data and Machine Learning Methods


by: Johannes Berens, Kerstin Schneider, Simon Görtz, Simon Oster, Julian Burghoff

[download CESifo Working Paper from RePEc]


Abstract:
To successfully reduce student attrition, it is imperative to understand what the underlying determinants of attrition are and which students are at risk of dropping out. We develop an early detection system (EDS) using administrative student data from a state and a private university to predict student success as a basis for a targeted intervention. The EDS uses regression analysis, neural networks, decision trees, and the AdaBoost algorithm to identify student characteristics which distinguish potential dropouts from graduates. Prediction accuracy at the end of the first semester is 79% for the state university and 85% for the private university of applied sciences. After the fourth semester, the accuracy improves to 90% for the state university and 95% for the
private university of applied sciences.

 


 

 

Ältere Publikationen und Arbeitspapiere / Older publications and working papers

 


 

 

Potenziale schulstatistischer Individualdaten für die Bildungsforschung und Bildungspolitik - Das Beispiel Bremen


von: Anna M. Makles, Kerstin Schneider, Alexandra Schwarz

in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE), DOI: 10.1007/s11618-018-0831-1.

Abstract (Deutsch):
Bildungspolitik und Bildungspraxis fordern zunehmend evidenzbasiertes Wissen. Mit dem im Jahr 2003 beschlossenen „Kerndatensatz für schulstatistische Individualdaten“ der Kultusministerkonferenz (KMK) sollten bundesweit Lücken in der Bildungsstatistik geschlossen und evidenzbasierte Bildungspolitik unterstützt werden. Im Stadtstaat Bremen liegen bereits seit dem Schuljahr 1997/1998 Individualdaten der Schulstatistik vor, die für die Bildungsplanung, Bildungsberichterstattung, aber auch für die Bildungsforschung in Deutschland von größtem Wert sind. Nur mit solchen im Längsschnitt vorhandenen Daten können individuelle Bildungsverläufe analysiert und empirische Evidenz für die Steuerung des Bildungssystems generiert werden. Der vorliegende Beitrag zeigt anhand ausgewählter Fragestellungen zum Einschulungsalter, Regularität von Bildungsverläufen und erreichten Schulabschlüssen, welches Potenzial schulstatistische Individualdaten für die Bildungspolitik und die Bildungsforschung haben. So deuten die Ergebnisse darauf hin, dass demografische Informationen und frühe Ereignisse im Bildungsverlauf bereits sehr gute Prädiktoren für Bildungserfolge sind. Mit diesem Wissen können Interventionen wirksamer und zielgerichteter entwickelt und implementiert werden.

 

English abstract:
Education policy and educational practitioners have increased their demand for evidence-based knowledge. In 2003, the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs (KMK) decided to establish a core dataset for individual-level administrative school statistics, the „Kerndatensatz für schulstatistische Individualdaten“, to close the gaps in education statistics and to support evidence-based policy. In the federal state of Bremen, individual-level student data has been collected since 1997/98. These data are of great value for educational planning and policy, educational reporting, as well as educational research, as the analysis of individual educational trajectories depends on the availability of individual-level longitudinal data. Using the Bremen data, this paper demonstrates that highly relevant issues regarding the education system can indeed be analyzed with individual-level student data. Examples include: the effects of age at school entry, educational trajectories and graduation certificates. The results show that demographic information and critical events during early years of education are good predictors for educational success. These findings highlight the potential for student-level data in establishing education policy.

 


 

 

Bildungsbeteiligung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund – in Abhängigkeit von der schulstatistischen Operationalisierung


von: Thomas Kemper

in: Die Deutsche Schule (DDS), 109(1), 91-115.

Abstract (Deutsch):
Nordrhein-Westfalen (NRW) erfasst im Rahmen einer auf Aggregatdaten basierenden Schulstatistik einen Migrationshintergrund, der von den KMK-Vorgaben abweicht. Das Erhebungskonzept der NRW-Statistik bietet seit wenigen Jahren aufgrund von zusätzlichen Schülermerkmalen und ergänzenden Elterninformationen neue analytische Möglichkeiten. Für die Grundgesamtheit der Schülerinnen und Schüler in NRW kann exemplarisch überprüft werden, inwiefern Ergebnisse zur Bildungsbeteiligung von der gewählten Operationalisierung des Migrationshintergrundes abhängen. Es zeigt sich, dass ein unter Einbezug von Elternmerkmalen weiter gefasster Migrationshintergrund mit geringeren Förderschulbesuchs- und höheren Gymnasialbesuchsanteilen einhergeht und dass die schulformbezogenen Bildungsdisparitäten im Vergleich zu Schülerinnen und Schülern ohne Migrationshintergrund geringer ausfallen. Zudem werden die schulstatistischen Potenziale des Datensatzes gegenüber anderen Erhebungsansätzen – etwa gemäß KMK-Empfehlung – diskutiert.

English abstract:
This article exemplarily highlights a new statistical approach to determining information on the migration background of students at aggregate level in the Federal State North Rhine-Westphalia (NRW). This approach provides new analytical opportunities due to additionally collected student characteristics and supplementary information on their parents. In particular, the data enable analyses of the educational participation of students depending on the specific operationalization of migration background. We find that a migration background following a broader definition (i.e., which additionally relies on parental migration characteristics) is linked to lower attendance rates in schools for children with special needs and higher attendance rates in upper secondary schools (Gymnasien). Following this approach we also find that disparities in attendance of different school types are lower in comparison to students without a migration background.

 


 

 

Die schulstatistische Erfassung des Migrationshintergrundes in Deutschland

 

von: Thomas Kemper

in: Journal for Educational Research Online (JERO), 9(1), 144-168.

 

[Publikation herunterladen]

 

Abstract (Deutsch):
Der Beitrag gibt Auskunft über den Stand der Erfassung von Migration in den amtlichen Schulstatistiken der Bundesländer. Hierauf aufbauend werden die Anteile von Schülerinnen und Schülern mit nichtdeutscher Staatsangehörigkeit sowie von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund nach der jeweiligen landesspezifischen Migrationsdefinition dargestellt und hinsichtlich Validität, Vergleichbarkeit und Zusammenführbarkeit in eine Bundesstatistik diskutiert.
Anhand der verfügbaren Migrationsmerkmale wird weiter die Bildungsbeteiligung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund insbesondere hinsichtlich des Gymnasialbesuchs analysiert.

English abstract:
The paper informs about the status of the collection of migrational data in official school statistics in the German federal states. The proportion of students without a German citizenship as well as students with migration background is presented and differentiated by the specific definition of migration background in the federal states. I discuss the validity and comparability of the definitions as well as limitations of merging the different federal to a national school statistic. Based on the available migration attributes the educational participation of students with migration background is analyzed – with a special focus on the attendance of upper secondary school (Gymnasium).

 


 

 

Quiet please! Adverse effects of noise on child development

 

by: Anna Makles and Kerstin Schneider

 

[download CESifo Working Paper from RePEc]

 

Abstract:
Noise pollution is detrimental to health and to cognitive development of children. This is not only true for extreme levels of noise in the neighborhood of an airport but also to traffic noise in urban areas. Using a census of preschool children, we show that children who are exposed to intensive traffic noise significantly fall behind in terms of school readiness. Being exposed to additional 10 dB(A) compares to about 3 months in kindergarten. We contribute to the lit-erature and the policy debate by working with administrative data and focusing on everyday exposure to noise. The proposed method is easily applied to other regions. We assess the public costs of different abatement instruments and compare the costs to the benefits. It turns out that the commonly used abatement measures like quiet pavement or noise protection walls in densely populated areas of about 3,000 to 5,000 inhabitants per km2 can be cost efficient, even with a conservative assessment of the benefits.

 


 

 

Zur schulstatistischen Erfassung der Bildungsbeteiligung von Flüchtlingen und Asylbewerbern

 

von: Thomas Kemper

in: Sonderpädagogische Förderung heute, 61(2), 194-204

 

[Papier herunterladen]

 

Abstract (Deutsch):
Zum Schulformbesuch von Flüchtlingen und Asylbewerbern in Deutschland liegen bislang nur sehr wenige empirische Befunde vor. Für ein Bundesland kann exemplarisch die Bildungsbeteiligung von Flüchtlingen und Asylbewerbern analysiert werden, da die auf Individualdaten basierende Schulstatistik des Landes Brandenburg für die Grundgesamtheit der Schülerinnen und Schüler auch den Flüchtlings- und Asylbewerberstatus erfasst. Für diese Schüler zeigen sich Nachteile hinsichtlich des Schulformbesuchs, z.B. da sie im Vergleich zu anderen Schülern ohne deutsche Staatsangehörigkeit seltener Gymnasien besuchen.

English abstract:
There is few knowledge in terms of school attendance of refugees and asylum seekers in Germany. Their educational participation will exemplarily be analyzed for one federal state (Brandenburg) based on school statistics. Official school statistics in Brandenburg base on individual data and provide information for the population of students about their possible status as a refugee or asylum seeker. With regard to their educational participation disadvantages can be found: E.g. they attend less frequently upper secondary schools (Gymnasium) compared to other foreign students.

 


 

 

Zur landesspezifischen Erfassung des Migrationshintergrunds in der Schulstatistik – (k)ein gemeinsamer Nenner in Sicht?

von: Thomas Kemper

 

[Papier herunterladen]

[Pressemeldung]

 

Abstract (Deutsch):
Der Beitrag gibt Auskunft über den Stand der Erfassung von Migration in den amtlichen Schulstatistiken der Bundesländer. Hierauf aufbauend werden die Anteile von Schülerinnen und Schülern mit nichtdeutscher Staatsangehörigkeit sowie von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund nach der jeweiligen landesspezifischen Migrationsdefinition dargestellt und hinsichtlich Validität, Vergleichbarkeit und Zusammenführbarkeit in eine Bundesstatistik diskutiert. Anhand der verfügbaren Migrationsmerkmale wird weiter die Bildungsbeteiligung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund insbesondere hinsichtlich des Gymnasialbesuchs analysiert.

English abstract:
The paper provides information on the status of the collection of migrational data in official school statistics of the federal states in Germany. Based on this, the proportion of students without a German citizenship as well as students with migration background will be presented and differentiated by the specific definition of migration background in the federal states. Furthermore, the validity and comparability of the definitions will be discussed as well as the merging of the federal school statistics into a national school statistic. Based on the available migration attributes the educational participation of students with migration background will be analyzed – with a special focus on the attendance of secondary schools.