Flight and migration in school statistics

Project outline

The study examines the extent to which data from official school statistics provide information on the educational situation of students with a migration background and refugees in particular. In general, data from official school statistics offer the advantage of providing information on the basic population of students. Existing school statistics data sets are used, for example, to conduct secondary analyses of the educational participation of students with a migration background and - as far as possible - also of the educational participation of refugees and asylum seekers. This is of particular importance, among other things, because there have so far been very few empirical findings on the school form attendance of refugees and asylum seekers in Germany that can be considered representative.

Additional information

ongoing
2015 until today

School statistics, migration, migration background, flight, refugees, participation in education

Thomas Kemper

  • Kemper, T., Supik, Linda (2018): Klassifikation von Migration im Wandel. Begriffe und Operationalisierungen der deutschen Schulstatistik seit 1965. In: Zloch, S., Müller, L., Lässig, S. (Hrsg.): Wissen in Bewegung. Migration und globale Verflechtungen in der Zeitgeschichte seit 1945. Berlin/Boston: De Gruyter Oldenbourg, 213-252.
  • El-Mafaalani, A., Kemper, T. (2017): Bildungsteilhabe geflüchteter Kinder und Jugendlicher im regionalen Vergleich. Quantitative Annäherungen an ein neues Forschungsfeld. In: Zeitschrift für Flüchtlingsforschung, 1(2), 173-217.
  • Kemper, T. (2017): Die schulstatistische Erfassung des Migrationshintergrundes in Deutschland. In: Journal for Educational Research Online (JERO), 9(1). 144-168. [dowload]
  • Kemper, T. (2017): Bildungsbeteiligung von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund – in Abhängigkeit von der schulstatistischen Operationalisierung. In: Die Deutsche Schule, 109(1), 91-115. [download]
  • Kemper, T. (2016): Zur schulstatistischen Erfassung der Bildungsbeteiligung von Flüchtlingen und Asylbewerbern. In: Sonderpädagogische Förderung heute, 61(2), 194-204. [open access]
  • Kemper, T. (2016): Zur landesspezifischen Erfassung des Migrationshintergrunds in der Schulstatistik – (k)ein gemeinsamer Nenner in Sicht? Schumpeter Discussion Papers, Nr. 2016-001, Bergische Universität Wuppertal. [download über RePEc]

Funded by:

--

Weitere Infos über #UniWuppertal: